5 sposobów na zdrowe jelita

Większość z nas na dźwięk słowa bakterie myśli automatycznie o groźnych chorobach. Od najmłodszych lat jesteśmy uczeni, że należy myć ręce po powrocie z zabaw na dworze, aby pozbyć się brudu, kurzu i bakterii. Chociaż prawdą jest, że istnieją pewne bakterie, które z pewnością mogą być dla nas szkodliwe, istnieje również wiele bakterii, które są niezwykle ważne dla zdrowia naszych jelit. Wszystkie mikroorganizmy (bakterie, wirusy, pierwotniaki i grzyby) oraz ich materiał genetyczny, które znajdują się w przewodzie pokarmowym nazywamy „mikrobiomem jelitowym”. A czy wiesz, że w Twoim organizmie znajduje się około 40 miliardów bakterii?

Związek pomiędzy mikrobiomem jelitowym a zdrowiem człowieka zyskuje coraz bardziej na ważności. Powszechnie wiadomo, że zdrowa flora jelitowa jest w dużej mierze odpowiedzialna za nasz ogólny stan zdrowia. Wiele czynników, w tym żywność, którą spożywasz, może wpływać na rodzaj bakterii w Twoim przewodzie pokarmowym. Przyjrzyjmy się więc pięciu różnym sposobom, które pozytywnie wpłyną na zdrowie jelit!

1. Prebiotyki

„Prebiotyki nie są bakteriami. Są pożywieniem, które dobre bakterie lubią jeść”.

Owoce i warzywa są najlepszym źródłem składników odżywczych dla zdrowego mikrobiomu. Twoje ciało nie jest w stanie strawić błonnika, jednak niektóre bakterie w jelitach mogą go trawić. Dostarczając odpowiedniej ilości błonnika możesz przyczynić się do ich wzrostu liczby pożytecznych bakterii.

Te produkty mają wysoką zawartość błonnika i tym samym są dobre dla Twoich bakterii jelitowych:

  • Fasola, rośliny strączkowe i zielony groszek
  • Brokuły
  • Soczewica i ciecierzyca – Banany
  • Jabłka
  • Bataty
  • Szpinak
  • Marchew
Nm Vibe Garden Gut Health 2

2. Probiotyki

Sfermentowana żywność, taka jak jogurt, kimchi i kombucha, jest znana ze swoich właściwości pobudzających pracę jelit, ponieważ zawiera probiotyki.

Czym więc są probiotyki?

Probiotyki to szczepy bakterii, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ponadto pomagają kontrolować szkodliwe mikroorganizmy, takie jak zarazki. Są to dobre bakterie, które warto mieć w swoim organizmie.

Kapsułki happy belly zawierają kluczowe szczepy pożytecznych bakterii, które wspomagają pracę jelit i trawienie oraz poprawiają kondycję skóry.

3. Sport

Oczywiście ruch jest ważny dla naszego ciała z wielu powodów, ale ostatnie badania wykazały, że ćwiczenia mogą mieć bardzo korzystny wpływ na mikroflorę jelitową. Zasadniczo: ćwiczenia zwiększają również ruch jelit.

Może to być bardzo pomocne, zwłaszcza w przypadku kłopotów z trawieniem, jak na przykład ze wzdęciami lub zaparciami.

4. Mniej stresu

Przewlekły stres lub wysoki poziom stresu będzie miał bezpośredni wpływ na zdrowie Twoich jelit. Stres zwiększa ruchliwość jelit i wydzielanie płynów. To dlatego możesz czuć, że po stresującym wydarzeniu musisz iść do łazienki.

Stres może zarówno przyspieszyć przechodzenie materiału przez jelita, ale także opóźnić opróżnianie zawartości żołądka. Taka kombinacja może prowadzić do zmiany nawyków jelitowych, a także powodować i pogarszać kilka chorób układu trawiennego, w tym nieswoiste zapalenie jelit (IBD) lub zespół jelita drażliwego (IBS).

Ludzie pod wpływem stresu przejadają się, piją zbyt dużo alkoholu lub kawy, co ma negatywny wpływ na jelita.

5. Jakość snu

Również Twoje nawyki dotyczące snu mają bezpośredni wpływ na zdrowie Twoich jelit. Zbyt mała ilość snu jest związana z mniejszą różnorodnością mikrobioty, a brak różnorodności mikrobioty jelitowej został powiązany z chorobami takimi jak choroba Parkinsona, depresja i choroby autoimmunologiczne.

Nasze jelita posiadają tkankę nerwową i neuroprzekaźniki osadzone w ścianach, które w rzeczywistości wytwarzają i uwalniają ważne dla naszego samopoczucia hormony, takie jak serotonina.

Możesz zmienić i poprawić swój sen poprzez wiele różnych drobnych nawyków, takich jak odłożenie telefonu na co najmniej 15 minut przed pójściem do łóżka i uspokojenie swoich myśli za pomocą kilku prostych ćwiczeń oddechowych lub krótkiej medytacji.

Daj się zainspirować

Powrót do artykułów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *