9 witamin i minerałów dla kobiet

Wiele czynników wpływa na to ile i jakich witamin i minerałów potrzebuje nasz organizm. Zaczynając od wieku, przyzwyczajeń żywieniowych, stanu zdrowia, a kończąc na porach roku oraz klimatu w jakim żyjemy.

Dlaczego są one tak ważne? Witaminy i minerały odgrywają bardzo ważną rolę w zapobieganiu chorobom, jak i w walce z nimi. Witaminy C, D, K z grupy B oraz minerały, takie jak wapń, żelazo, magnez, jod i tłuszcze omega bezpośrednio wpływają na procesy obronne organizmu.

  • Witamina C – wzmacnia system obronny organizmu dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym. Zażywana regularnie jest w stanie uchronić organizm przed przeziębieniami, obniżyć poziom stresu oraz przyspieszyć gojenie się ran.
  • Witamina D – wpływa na system nerwowy, mięśniowy oraz budowę kośćca. Niestety nawet dobrze zbilansowana dieta nie jest w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania na tę witaminę, dlatego bez suplementacji się nie obejdzie.
  • Witamina K odgrywa ważną rolę przede wszystkim w procesie krzepnięcia krwi, zmniejsza nadmierne krwawienia miesiączkowe.
  • Witamina B12 – jest także niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i pokarmowego. 
  • Żelazo – pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek w szpiku kostnym, a także wspomaga pracę układu nerwowego.
  • Wapń – przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi. Jest potrzebny do utrzymania zdrowych kości i zębów.
  • Jod – jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz tarczycy i wszystkich regulowanych przez nią procesów.
  • Tłuszcze omega – wspomagają pracę serca i układ krążenia. Są niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu i centralnego układu nerwowego.
  • Magnez – stabilizuje funkcje układu nerwowego i usprawnia pracę szarych komórek. Jest odpowiedzialny za sprawne działanie układu naczyniowo-sercowego.

Poniżej znajdziecie tabelę z produktami, w których znajdują się wymienione wcześniej elementy. Pamiętajmy, że organizm nie produkuje wymienionych wyżej witamin i składników mineralnych. Tym bardziej powinniśmy pamiętać o ich regularnym dostarczaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *