Świadome odżywianie nie musi być skomplikowane. 5 wskazówek dla początkujących

Słowo „świadomy” już dawno zatrzepotało skrzydłami i z idei świadomego życia odfrunęło w kierunku świadomego odżywiania. Lećmy więc dalej! Oto 5 wskazówek, którymi chcemy Cię zainspirować do podejmowania bardziej świadomych decyzji żywieniowych.

Bewusster Essen 1

Odżywiaj się bardziej świadomie. Nie oznacza to, że powinieneś przejść na dietę lub spożywać wyłącznie określoną żywność. Chodzi tu mniej o to, co znajduje się na Twoim talerzu, a znacznie bardziej o kwestie, które towarzyszą wyborom żywieniowym. Czy jedzenie jest dla Ciebie czymś cennym, czy wyłącznie koniecznością, która wynika z potrzeb fizjologicznych?

Dobre i świadome nawyki żywieniowe można dodać do codziennej rutyny kulinarnej w taki sam sposób, w jaki dekorujemy smoothie bowls, korzystając z określonych składników. Staraj się spędzać mniej czasu na konsumowaniu, a więcej na sprawianiu radości podniebieniu, oczom i sercu.

Jak wypracować nawyk świadomego odżywiania?

Gotuj częściej

Kontroluj to, co jesz

Stosuj mniej składników

Nie spiesz się

Jedz świadomie

Bewusster Essen 3

Gotuj samodzielnie, zamiast pozwalać innym gotować dla Ciebie

Jednym z najważniejszych elementów świadomego odżywiania jest samodzielne gotowanie. Poprzez wybieranie, siekanie, podsmażanie, rozpuszczanie i przyprawianie angażujesz się w przygotowywanie jedzenia, a w rezultacie bardziej doceniasz posiłek, który spożywasz. I to bez względu na to, czy gotujesz z przepisem, czy improwizujesz.

Gotując samodzielnie, wiesz również, co dokładnie znajduje się w Twoim posiłku – w przeciwieństwie do zamówionej pizzy i innych dań na wynos. Nie wspominając już o dumie, która Cię rozpiera, gdy serwujesz danie sobie, przyjaciołom lub rodzinie (przy motywujących ochach i achach).

Decyduj o tym, co i kiedy jesz

Mówimy „nie” zależnościom i zdecydowane „TAK” naszym własnym decyzjom. Samokontrola dotyczy wszystkich obszarów życia, także kwestii odżywiania. Często nawet nie zauważamy, jak bardzo jedzenie i nawyki żywieniowe są związane z codziennymi sytuacjami.

Spytaj siebie: o jakich produktach najczęściej myślisz w konkretnych sytuacjach emocjonalnych? Standardowe przykłady obejmują strategie nagradzania i radzenia sobie z problemami. Niektóre osoby szukają pocieszenia w tabliczce czekolady, inni świętują sukcesy, nagradzając się fast foodami.

Nie mówimy, że to jest zabronione. Jednak warto być świadomym istnienia wspomnianych połączeń neuronowych, aby móc swobodnie i świadomie decydować o tym, co i kiedy jemy. W ten sposób zapobiegamy też ewentualnym wyrzutom sumienia.

Czy mam prawo nagradzać się jedzeniem?


Nagradzanie siebie nie jest tematem tabu. Przeciwnie. Jednak często granica między świadomym nagradzaniem siebie a wytworzeniem nawyku jest bardzo cienka. Dotyczy to szczególnie odżywiania, dlatego za każdym razem, kiedy sięgasz po przekąskę, spytaj siebie, czy to już nawyk, czy jedynie usprawiedliwiony wyjątek.

Bewusster Essen 2

Mniej znaczy więcej (nawet w garnku)

To oczywiste, że miks warzyw jest pyszny, jednak warto pamiętać, że nie zawsze cała zawartość lodówki musi wylądować w garnku lub na patelni. Im więcej składników stosujemy, tym trudniej je zidentyfikować w daniu. To samo dotyczy przypraw.

Przygotowaliśmy dla Ciebie zadanie: kiedy następnym razem będziesz gotować, świadomie użyj mniej składników i przypraw. Podczas jedzenia zamknij oczy, powoli przeżuwaj i skup się na poszczególnych smakach. Jesteśmy pewni, że będzie to dla Ciebie zupełnie nowe doświadczenie kulinarne.

Radość płynie z ciszy i spokoju

Podczas jedzenia masz włączony telewizor, a wolną ręką scrollujesz Instagrama? Mamy Cię! Nie chcemy Ci mówić, jak masz jeść, ale nasuwa nam się jedno pytanie: czy spożywanie posiłku w ten sposób naprawdę sprawia Ci przyjemność?

Im więcej dźwięków i obrazów rozprasza Cię podczas jedzenia, tym mniej jesteś świadomy samego aktu spożywania posiłku. Jaka szkoda! Zwłaszcza że ktoś (może Ty sam?) spędził czas w kuchni, by przygotować dla Ciebie jedzenie. Ekscytująca alternatywa: zwracaj uwagę na swój posiłek, od wyglądu aż po smak.

Wolniejsze jedzenie jest zdrowsze


Bardziej świadome odżywianie to także wolniejsze przeżuwanie – bez presji czasu. Dokładne przeżuwanie sprawia, że lepiej przyswajamy składniki odżywcze i szybciej się najadamy.

Czym jest świadome odżywianie?

Świadome odżywianie jest zasadniczo wszystkim tym, co już napisaliśmy, choć można na ten temat powiedzieć znacznie więcej. Jest to obszerna część świadomego życia zajmująca się ściśle odżywianiem. Jeśli zainteresował Cię ten temat i zauważyłeś zmianę w swoich nawykach żywieniowych, z całego serca rekomendujemy zgłębianie tego zagadnienia.

Powyższe wskazówki to dopiero początek. W tej dziedzinie jest jeszcze wiele do odkrycia, dlatego my również chcielibyśmy nauczyć się czegoś od Ciebie. Pokaż nam, w jaki sposób tworzysz swoje świadome nawyki żywieniowe – napisz do nas lub oznacz swój post hasztagiem #naturalmojo i opowiedz o swoich doświadczeniach.

Daj się zainspirować

Powrót do artykułów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *