Życie po koronawirusie: jak wzmocnić układ odpornościowy?

Silny układ odpornościowy czy dobra szczepionka? I to, i to! Pandemia koronawirusa utwierdziła nas w przekonaniu, że dbając każdego dnia o zdrowie, przygotowujemy nasze ciała na różne scenariusze. Ta niecodzienna sytuacja wiele nas nauczyła, dlatego chcemy się z Tobą podzielić wskazówkami, jak wzmocnić system odpornościowy.

Starkes Immunsystem 2

Wszystko dzieje się bardzo szybko. Oto jedna z najważniejszych lekcji, jakie daje nam ta niecodzienna sytuacja. Uczymy się empatii i udzielania wsparcia. Troska o innych to niezwykle ważny element świadomego życia. Chodzi tu przede wszystkim o zdolność postrzegania siebie jako części społeczeństwa, które troszczy się o każdą jednostkę.

Czy układ odpornościowy to nasza supermoc?

Oczywiście, że tak – w sensie metaforycznym. Nikt z nas nie jest w 100% bezpieczny, ale w większości przypadków sami decydujemy o tym, czy chcemy śmigać przez życie w pelerynie superbohatera. Mówiąc prościej: możemy wspierać i wzmacniać nasz system odpornościowy, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio.

Fakty na temat układu odpornościowego

1. System odpornościowy to bardzo złożony układ naszego ciała.

2. Specjalne komórki obronne chronią organizm przed patogenami.

3. Inteligentna kombinacja komórek, neuroprzekaźników i tkanek.

Starkes Immunsystem 1

System immunologiczny to fachowy termin na określenie mechanizmów obronnych organizmu. Dobra wiadomość jest taka, że ten skomplikowany układ możemy trenować. Robimy to dosłownie wtedy, kiedy uprawiamy sport. I w ten sposób dochodzimy do pierwszej wskazówki, jaką jest aktywność fizyczna.

Ćwicz i odpoczywaj

Jak mówi powiedzenie: przeciwieństwa się przyciągają. Jeśli oddychasz świeżym powietrzem kilka razy w tygodniu, nawet poza codzienną rutyną, tworzysz solidne fundamenty pod silny system odpornościowy. Takie działanie poprawia bowiem krążenie i chroni błony śluzowe przed przesuszeniem. Nie musisz tego robić w butach do biegania – choć oczywiście możesz.

Z drugiej strony, relaks jest równie ważny. Nie tylko w formie regeneracji po treningu, lecz również w celu zmniejszenia stresu. Rób sobie przerwy. Oddychaj głęboko. Możesz praktykować jogę lub relaksować się podczas snu. Im bardziej jesteśmy wypoczęci, tym lepsze stwarzamy warunki do produkcji przeciwciał.


Błony śluzowe jako naturalne bariery

Nasze błony śluzowe aktywnie wspierają system odpornościowy, dlatego powinny być w tak dobrym stanie, jak to możliwe. W związku z tym, że pełnią funkcję naturalnej bariery, zatrzymują patogeny przy wejściu do nosa. Zasada jest prosta: to, co nie jest w stanie przedrzeć się przez naszą barierę ochronną, nie może nas skrzywdzić.

Woda, woda, woda + mydło

Trzy duże litery W nie są zarezerwowane wyłącznie dla stron WWW – to także znaki reprezentujące jeden z najbardziej wartościowych żywiołów – wodę. Tysiące razy powtarzano już, że powinniśmy pić dużo wody, co najmniej 1,5 litra dziennie. W ten sposób wspieramy nasze błony śluzowe, szczególnie podczas przebywania w ogrzewanych pomieszczeniach. Suche powietrze wysusza błony śluzowe nosa i gardła, a tym samym zmniejsza funkcjonalność bariery ochronnej.

Odkąd koronawirus stał się naszą codziennością, większość ludzi na świecie wykształciła nowy nawyk, jakim jest mycie rąk. Myjemy ręce co najmniej dwa razy częściej niż zwykle, dzięki czemu zmniejszamy szanse na dostanie się patogenów do naszych błon śluzowych. Jest to wskazówka pośrednia, która nie ma bezpośredniego wpływu na nasz system odpornościowy, jednak zwiększa ochronę „od zewnątrz”.


Różnica temperatur wspiera odporność

Lubisz saunę? Zwiększona temperatura rozszerza naczynia krwionośne, stymuluje krążenie i pozytywnie wpływa na błony śluzowe. Ale to nie wszystko: ważny jest również moment, w którym wychodzimy z sauny, gdyż doświadczamy wtedy różnicy temperatur, która podkręca metabolizm i wzmacnia odporność. Ten sam efekt możemy uzyskać, stosując naprzemienny prysznic zimną i ciepłą wodą – do tego nie potrzebujesz sauny.

Starkes Immunsystem 3

Zdrowe odżywianie: nakarm swój układ odpornościowy

Oto jeden z naszych ulubionych tematów! Uwielbiamy motywować nowe osoby do polepszania dotychczasowej diety. Świadome, zbilansowane odżywianie znacząco wpływa na zdrowie – od dobrej kondycji fizycznej, po silny układ odpornościowy. Co więcej, świadome odżywianie to sposób na niekończące się szczęście!

Niemieckie Towarzystwo ds. Żywienia rekomenduje, by spożywać dwie porcje owoców i trzy porcje warzyw dziennie w celu zaspokojenia zapotrzebowania organizmu na witaminy i minerały. Jeśli już jesteśmy przy witaminach, najważniejsza dla układu odpornościowego jest witamina D. Niestety jej źródło, czyli słońce, nie zawsze jest dostępne. Dobra wiadomość jest taka, że witaminę D można znaleźć w niektórych roślinach spożywanych w formie surowej. Należą do nich:

• grzyby

• kurki

• borowiki

• jadalne smardze

Możesz także suplementować sunny soul, nasz produkt, który zawiera dużą dawkę witaminy D, dlatego doskonale sprawdza się jesienią i zimą jako uzupełnienie odpowiednio zbilansowanej diety.

 

Daj się zainspirować

Powrót do artykułów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *